Interclassics

Thema: Disegno Italiano

Elk tweede weekend van het jaar vindt in MECC Maastricht de klassieke automobielbeurs InterClassics Maastricht plaats. Met thema's als 'disegno Italiano' werd gekozen voor een eerbetoon aan de vijf belangrijkste Italiaanse carrosseriebouwers: Pinin Farina, Bertone, Zagato, Carrozeria Touring en Vignale/Michelotti.

Uit binnen- en buitenland zullen meesterwerken van deze ontwerpers naar Maastricht worden gehaald en tentoongesteld in diverse paviljoens op de beursvloer. Dankzij de medewerking van belangrijke brancheverenigingen als RAI, FEHAC en FOCWA en vele exposanten, autoclubs en mediapartners kan de bezoeker weer een prachtig evenement verwachten. Het ambitieniveau ligt zoals altijd hoog. Vorig jaar werden ruim 21.500 bezoekers ontvangen door 285 exposanten op 27.000 m2 beursvloer.

Een greep uit de deelnemerslijst:


DISEGNO ITALIANO, een ode aan de Italiaanse grootmeesters

Er bestaan automobielen die meer zijn dan voertuigen die pendelen tussen vertrek- en aankomstpunt. Creaties die een symbiose vormen tussen functionaliteit en esthetiek, tussen ratio en emotie. De makers van deze rijdende kunstobjecten mogen gerekend worden tot het elitecorps van carrosseriebouwers waarop Italië patent lijkt te hebben. Hun handtekening siert auto's die boven de werkelijkheid uitstijgen: Pininfarina, Bertone, Touring Superleggera, Zagato, Vignale en Michelotti.

Het thema van InterClassics Maastricht 2003 is een ode aan deze grootmeesters. InterClassics Maastricht wil naast alle andere eerdergenoemde argumenten om de beurs te bezoeken in 2003 vooral een ongekende collectie auto's tonen die het onmiskenbare talent, de verbeeldingskracht, de onbetwistbare smaak en de diepgewortelde passie van Italiaans design verpersoonlijken. Zaken die meer van doen hebben met het hart dan met het hoofd, en dat geldt eigenlijk ook beetje voor Maastricht...

Verdeeld over de beursvloer van de Zuidhal van het MECC-complex treft de bezoeker vijf stilistisch vormgegeven paviljoens aan waarin steeds een Italiaanse ontwerper centraal staat. Per ontwerper staan 4 spraakmakende, zeldzame en/of typische auto's tentoongesteld. Kwaliteit vormt hierin een veel belangrijker component dan kwantiteit. Velen van deze auto's zijn uniek en zonder uitzondering zijn ze zeer zeldzaam, onderdeel van privé-collecties en zelden zichtbaar voor het grote publiek.

 

Pininfarina

 

Zagato

 

Touring

 

Bertone

 

Vignale + Michelotti

 


 

ITALIAANS DESIGN
OP INTERCLASSICS MAASTRICHT

MAASTRICHT - In het tweede weekend van het nieuwe jaar vindt in het Maastrichts Expositie & Congres Centrum (MECC) de dertiende editie van de klassieke automobielbeurs InterClassics plaats. Met als thema 'disegno Italiano' is gekozen voor een eerbetoon aan de vijf belangrijkste Italiaanse carrosseriebouwers: Pinin Farina, Bertone, Zagato, Carrozeria Touring en Vignale/Michelotti. Uit binnen- en buitenland zullen meesterwerken van deze ontwerpers naar Maastricht worden gehaald en tentoongesteld in diverse paviljoens verspreid over de beursvloer. Dankzij de medewerking van belangrijke brancheverenigingen als RAI, FEHAC en FOCWA en vele exposanten, autoclubs en mediapartners kan de bezoeker weer een prachtig evenement verwachten. Het ambitieniveau ligt zoals altijd hoog. Vorig jaar werden ruim 21.500 bezoekers ontvangen door 285 exposanten op 30.000 m2 beursvloer.

Hoewel decentraal gelegen, is Maastricht na onze hoofdstad de favoriete binnenlandse vakantiebestemming in Nederland. Objectief onderzoek heeft uitgewezen dat dit te maken heeft met criteria als sfeer, kwaliteit en een internationaal en bourgondisch karakter. Dit zijn ook steeds de uitgangspunten van InterClassics geweest en het thema 'disegno Italiano' sluit daar goed op aan. In de directe omgeving van Maastricht (Euregio) bevinden zich vele Italiaanse designklassiekers die nooit getoond zijn. Net als de unieke collectie van ruim 45 uitzonderlijke Ferrari's, die vorig jaar het thema vormden, zal alleen al deze collectie voor vele (inter)nationale bezoekers de reis naar Maastricht meer dan waard zijn.

Grote diversiteit
InterClassics Maastricht 2003 biedt nog veel meer. Na het grote succes en de vele positieve reacties wordt opnieuw nauw samengewerkt met FOCWA Autorestauratiebedrijven. De deelnemende bedrijven willen er een interactief geheel van maken, wat betekent dat de bezoeker veel 'live' demonstraties kan verwachten. De FEHAC en haar Belgische en Duitse collega-organisaties stimuleren hun aangesloten clubs tot prachtige stands. In samenwerking met het blad Autovisie zal er een paviljoen komen waarin vanuit de toekomst wordt teruggeblikt op de automobielhistorie, dus 'auto's van nu' naast 'iconen van toen'.

James Bond
Vlak voor de beurs gaat in Nederland de nieuwe James Bond film, Die another day, in première. Met een knipoog naar 007 presenteert de organisatie op de beurs de originele Aston Martin DB5 die wereldberoemd werd met 'Goldfinger' en die voorzien is van alle nog steeds functionerende 'gadgets' (o.m. machinegeweren in de voorspatborden, drievoudig verwisselbare nummerplaten en een stalen schild dat James en Pussy Gallore beschermde tegen een regen van kogels). Deze auto wordt naar alle waarschijnlijkheid geflankeerd door de nieuwste Bond-mobiel, de Aston Martin Vanquish, die met zijn V12 en 460 PK van 0-100 accelereert in 5,2 sec en pas ophoudt bij ruim 300 km/h. Behalve de auto's is er ook origineel promotiemateriaal op deze stand aanwezig en halen filmbeelden oude herinneringen op.

 


 

ASTON MARTIN DB5

DE ORIGINELE JAMES BOND CAR OP INTERCLASSICS MAASTRICHT

In het tweede weekend van 2003 vindt in MECC Maastricht de klassieke automobielbeurs InterClassics plaats. Met als thema 'disegno Italiano' is dit jaar gekozen voor een eerbetoon aan de belangrijkste Italiaanse carrosseriebouwers. Carrozeria Touring is één daarvan en tekende onder meer de lijnen voor een van de beroemdste klassieke sportwagens ter wereld: de Aston Martin DB5. Deze auto werd bekend door de film 'Goldfinger' waarin hij werd gebruikt door Her Majesty's Secret Agent, James Bond, chassisnummer 007. De auto behoort tot de Louwman Collection en is voor het eerst te zien voor het grote publiek op InterClassics Maastricht .

The name is Martin, Aston Martin
Wie herinnert zich niet de beroemde achtervolgingsscène waarin James Bond de Spectre-agenten het nakijken geeft in zijn zilverkleurige Aston Martin DB5, door 'Q' voorzien van nuttige gadgets. Zoals twee machinegeweren in de voorspatborden die in moeilijke situaties zorgden voor een vrije doorgang of het stalen schild dat bij de achterruit omhoog schoof om James en Pussy Gallore te beschermen tegen een regen van kogels. Ook waren er drievoudig verdraaibare nummerplaten en multifunctionele achterlichten met oliesproeiers en kraaienpoten die achtervolgingen nutteloos maakten. Het meest spectaculaire was de schietstoel die ongewenste passagiers een vrije vlucht bezorgde. Deze auto is te zien op InterClassics Maastricht 2003 en alle bovengenoemde opties functioneren nog steeds...

Gentleman's drivers
Ook zonder alle extra's is de Aston Martin DB5 natuurlijk een prachtig gestyleerde gentleman's driver car, die hoewel 'Britisch to the bone' overduidelijk een voorbeeld is van Italiaans design. Onder de motorkap huist een zescilinder krachtbron van 3995 cc die goed is voor 282 pk. De auto werd gebouwd in 1964 en is goed voor een topsnelheid van 226 km per uur en accelereert in 8,1 seconden naar 100 km/u. Het originele instructieboekje adviseerde de gelukkige eigenaar de DB5 voorzichtig te behandelen, totdat men gewend was aan de hoge prestaties. Testrijders uit die tijd verbaasden zich over de snelheid waarmee de electrische ramen op en neer gingen. Voor 007 was dit natuurlijk kinderspel.

Die another day
Deze auto wordt naar alle waarschijnlijkheid geflankeerd door de nieuwste Bond-mobiel, de Aston Martin Vanquish, waarin Pierce Brosnan de V12 en 460 PK van 0 tot 100 km/h laat accelereren in 5,2 sec en pas ophoudt bij ruim 300 km/h. Behalve de auto's is er ook origineel promotiemateriaal op deze stand aanwezig en halen filmbeelden oude herinneringen op.

 


 

FERRARI 250 GT BERLINETTA 'TOUR DE FRANCE'

In het Newyorkse Museum of Modern Art fungeert een Cisitalia 202 al jarenlang als een van de blikvangers van de collectie. In de Amsterdamse Beurs van Berlage was onder de veelzeggende noemer 'La Bellezza Necessaria' (de noodzaak van schoonheid) een aantal jaren geleden een overzichtstentoonstelling te zien van Alfa Romeo. Ook het culturele erfgoed van Vincenzo Lancia vind regelmatig zijn weg naar diverse design-musea...

Kunst op wielen
Ooit was er een tijd waarin men automobielen bouwde die méér waren dan (ver)voertuigen die pendelen tussen vertrek- en aankomstpunt. Kunst op wielen dus. De makers van dergelijke rijdende kunstobjecten mogen gerekend worden tot de design-elite waarop Italië patent lijkt te hebben: Bertone, Touring Superleggera, Zagato, Vignale en Ghia. Hun handtekening siert auto's waar velen van dromen.
De meeste bekendheid geniet waarschijnlijk echter de firma van Sergio Pinin ('kleintje') Farina, die ook tekende voor de schoonheid die centraal staat in dit verhaal: de Ferrari 250 GT 'Tour de France'. Het is een hoogtepunt dat voorkwam uit de innige band tussen het beroemdste automerk ter wereld en een ontwerper die tijdloos mooie lijnen creërde.

Tour de France
De Ferrari is na diverse eigenaren en omzwervingen over de wereld nu in het bezit van een liefhebber uit de Euregio. Het model debuteerde op de Autosalon van Genève in 1956 en was vanaf het begin zeer geliefd vanwege zijn klassieke en gestileerde design. Het was de ultieme 'gentleman's driver car'. Vanuit huis over de openbare weg naar het circuit, overal aantrekken, banden verwisselen, afstelling aanpassen, racen, winnen, en in dezelfde auto terug naar huis. Een van deze berijders was Olivier Gendebien, die in het eerste jaar van het bestaan van dit model niet alleen de Ronde van Sicilië en de Mille Miglia won, maar ook de zwaarste race uit die tijd: de 'Tour de France'. Deze vijfdaagse rally over 5.383 km van Nice naar Parijs, vroeg het uiterste van mens en machine. De respectievelijke overwinningen in 1956 -vóór Stirling Moss in een Mercedes-Benz 300 SL- en 1957 leverde de Ferrari 250 GT de eretitel 'Tour de France' op.

De legendarische Henry Ford stond erom bekend dat hij telkens als hij een Ferrari of Alfa Romeo zag passeren, stopte, zijn hoed afnam en met bewondering knikte naar de auto en diens berijder. Misschien een goed idee als u deze bloedmooie Berlinetta ziet passeren...

 


 

FIAT 8V ZAGATO

Otto Vu
'Otto Vu' betekent 'V8' en is eigenlijk niet meer dan een technische omschrijving van een motor met acht cilinders en de wijze waarop deze op harmonieuze wijze is geformeerd: in V-vorm met een blokhoek van 70o. Acht-cilinder motoren zijn bijzonder, maar niet zeldzaam; vele Amerikaanse en Duitse voertuigen worden erdoor aangedreven.
Indien deze cijfer-letter-combinatie echter op z'n Italiaans wordt uitgesproken, weten liefhebbers dat er iets bijzonders aan de hand is. De aanblik van een FIAT 'Otto Vu' zal zelden tot een déjà-vu gevoel leiden; in totaal werden er immers niet meer dan 114 geproduceerd en zelfs dat aantal is niet 100% te achterhalen

Una bella machina particulare
De wat troebele en mysterieuze historie van deze sportieve berlinetta's speelt zich af tussen 1952 en 1954. Italië herstelt van de oorlog en het FIAT-concern heeft als hoofdtaak de bevolking te voorzien van massa-producten. Het zijn de hoogtijdagen voor de populaire 'Topolino' en 'Mille Cento'. Om de dagelijkse sleur te doorbreken, staat Dottore Dante Giacosa zijn innovatieve technische staf toe 'het project V8' door te ontwikkelen, hetgeen resulteert in een geniaal motorconcept dat voorzien van passende haut-couture op basis van een lichtgewicht buizenchassis debuteert op de Autosalon van Génève in 1952.

Zagato
Geheel passend in de tijdsgeest vinden deze exotische sportwagens hun weg naar de vermogende cliëntèle met individuele esthetische wensen. Beroemde Italiaanse grootmeesters tekenen de lijnen: Alfredo Vignale met de Otto Vu 'Démon Rouge' of Sergio Pinin Farina die er één ontwerpt voor FIAT-baas Agnelli. Ook Bertone en Ghia tekenden Otto Vu's, maar de meest legendarische exemplaren zijn van de hand van meesterontwerper Zagato. Zijn lichtgewicht varianten waren gevreesd in de Mille Miglia. Zo ook ons model.

Aan deze Otto Vu (Zagato), nummer 61 ooit gebouwd, wordt op dit moment de laatste hand gelegd door een internationale crew. De auto werd gevonden in de Verenigde Staten, de carrosserie werd hersteld in Engeland, de motor wordt onder handen genomen door een Nederlander en de versnellingsbak door een Zweed. Het koetswerk wordt tot in de puntjes gerestaureerd door een Italiaan die jarenlang werkte voor het F1-team van Ferrari.

'La bella machina' zelf heeft een thuishaven gevonden in Zuid-Limburg. De eigenaar is een liefhebber van bijzonder Italiaans design: deze Otto Vu is voor hem méér dan een auto: hij beschouwt het als kunst in zijn puurste vorm. Volledig met de hand gemaakt, waardoor de linker- en rechterkant niet identiek zijn. Een volledig aluminium (dus kwetsbare) carrosserie, harmonische lijnen, een juweel van een motor, kortom; l'art pour l'art mais avec function.

 


 

"Disegno Italiano"

ITALIAANS DESIGN OP INTERCLASSICS MAASTRICHT

MAASTRICHT - In het tweede weekend van het nieuwe jaar vindt in MECC Maastricht de 13e editie van de klassieke automobielbeurs InterClassics Maastricht plaats. Met als thema 'disegno Italiano' is gekozen voor een eerbetoon aan de vijf belangrijkste Italiaanse carrosseriebouwers: Pinin Farina, Bertone, Zagato, Carrozeria Touring en Vignale/Michelotti. Uit binnen- en buitenland zullen meesterwerken van deze ontwerpers naar Maastricht worden gehaald en tentoongesteld in diverse paviljoens op de beursvloer. Dankzij de medewerking van belangrijke brancheverenigingen als RAI, FEHAC en FOCWA en vele exposanten, autoclubs en mediapartners kan de bezoeker weer een prachtig evenement verwachten. Het ambitieniveau ligt zoals altijd hoog. Vorig jaar werden ruim 21.500 bezoekers ontvangen door 285 exposanten op 27.000 m2 beursvloer.

Maastricht is na onze hoofdstad de favoriete binnenlandse vakantiebestemming in Nederland. Objectief onderzoek heeft uitgewezen dat dit te maken heeft met criteria als sfeer, kwaliteit en een internationaal en bourgondisch karakter. Dit zijn ook de uitgangspunten van InterClassics Maastricht en het thema 'disegno Italiano' sluit daar goed op aan. In de directe omgeving van Maastricht (Euregio) bevinden zich vele Italiaanse designklassiekers die nog nooit getoond zijn. Net als de unieke collectie van ruim 45 uitzonderlijke Ferrari's, die vorig jaar het thema vormden, zal alleen al deze collectie voor vele (inter)nationale bezoekers de reis naar Maastricht meer dan waard zijn.

Grote diversiteit
InterClassics Maastricht 2003 biedt nog veel meer. Na het grote succes en de vele positieve reacties wordt in 2003 opnieuw nauw samengewerkt met FOCWA Autorestauratiebedrijven. De deelnemende bedrijven gaan er een interactief geheel van maken, wat betekent dat de bezoeker veel 'live' demonstraties kan verwachten. De FEHAC en haar Belgische en Duitse collega-organisaties stimuleren hun aangesloten clubs tot prachtige stands. In samenwerking met een belangrijke mediapartner zal er een paviljoen komen waarin vanuit de toekomst wordt teruggeblikt op de automobielhistorie, dus auto's van 'nu' met iconen van 'toen'. In navolging van vorig jaar, toen een aantal autofabrikanten Nederlandse beursprimeurs toonden op dit klassieke automobielevenement, wordt met de RAI Vereniging gekeken naar nieuwe mogelijkheden op dit gebied in een jaar waarin natuurlijk ook de AutoRAI plaatsvindt.

'Disegno Italiano'
Er bestaan automobielen die méér zijn dan voertuigen die pendelen tussen vertrek- en aankomstpunt. Creaties die een symbiose vormen tussen functionaliteit en esthetiek, tussen ratio en emotie. De makers van deze rijdende kunstobjecten mogen gerekend worden tot het elitecorps van carrosseriebouwers waarop Italië patent lijkt te hebben. Hun handtekening siert auto's die boven de werkelijkheid uitstijgen: Pinin Farina, Bertone, Touring Superleggera, Zagato, Vignale/Michelotti en Ghia zijn daarvan het meest bekend. Het thema van InterClassics Maastricht 2003 is een ode aan deze grootmeesters. InterClassics Maastricht wil naast alle andere eerdergenoemde argumen-ten om de beurs te bezoeken in 2003 vooral een ongekende collectie auto's tonen die het onmiskenbare talent, de verbeeldingskracht, de onbetwistbare smaak en de diepge-wortelde passie van Italiaans design verpersoonlijken. Zaken die meer van doen hebben met het hart dan met het hoofd... en dat geldt eigenlijk ook een beetje voor Maastricht.

InterClassics Maastricht

  • Een greep uit de deelnemerslijst:
  • Altena Classics Service
  • Amicale Facel Holland
  • Van Asselt
  • Bruidsauto's Du Chateau
  • Carrozzeria Maurice Labro
  • Restauratiebedrijf Bart Holland
  • Lex Classics
  • Niessen Restauratie Centre
  • Noble House
  • Upperclassics

Carrozzeria Maurice Labro

Carrozzeria Maurice Labro
Address: Pannestaartweg 2
NL-5363 TTVelp - The Netherlands
Telephone: +31 486 -475 188
Website: www.carrozzeria.nl
E-mail: labro@carrozzeria.nl